Binnen Groenhuysen werken we met een Zorgcentrale. De Zorgcentrale is een centrale afdeling die op afstand de zorgprofessionals op de locaties 24/7 ondersteunt. Het is een belangrijke ontwikkeling in het toegankelijk en toekomstbestendig houden van de zorg.

De Zorgcentrale
De zorgcentralisten ondersteunen zorgprofessionals, cliënten en mantelzorgers bij diverse hulpvragen en handelingen. Zo kan de inzet van de zorgprofessionals effectief worden benut en kunnen zij zich overwegend richten op waar ze goed in zijn én wat echt belangrijk is: het bieden van noodzakelijke zorg in de nabijheid van de cliënt. Daarbij gebruiken we de kracht van slimme digitale oplossingen.
Vanaf februari 2025 draait de Zorgcentrale van Groenhuysen op volle kracht, 24 uur per dag, 7 dagen per week. De Zorgcentrale is een procesinnovatie, waarbij continu getoetst wordt welke decentrale fysieke processen, op de locaties en in de thuissituatie, ook digitaal en centraal met de Zorgcentrale georganiseerd kunnen worden.
“De Zorgcentrale is een waardevolle toevoeging voor Groenhuysen. Door meldingen zonder directe zorgvraag ook niet direct door te verbinden, ervaren we minder werkdruk op de werkvloer.”
(Nanda Raats, verzorgende Groenhuysen)
Hoe ziet dit er in de praktijk uit?
Meldingen vanuit de cliënten op de locaties komen eerst binnen op de zorgcentrale. Dit zijn bijvoorbeeld meldingen van de personenalarmering of slimme sensoren in de kamers van de cliënten. De zorgcentralisten beoordelen of een melding wel of niet doorgezet moet worden naar de zorgprofessionals. Zo verminderen we de werkdruk op de locaties en houden we meer tijd over voor de cliënten. Dit heeft een positieve impact op het werkgeluk van de zorgprofessional en de kwaliteit van bestaan / zelfredzaamheid van de cliënt.